Nu te poți certa cu succesul

2 minute de citit

Am văzut poza asta atașată unui anunț de job pe LinkedIn. Că se caută un om care să facă și să dreagă, cu hashtag-uri și tot ce trebuie – un anunț obișnuit. O fotografie foarte frumoasă cu o ambarcațiune pe care oricine și-ar dori-o. Felicitări pentru încă un post cu potențial mare de engagement și, eventual, câteva aplicări din partea oamenilor care apreciază o astfel de fotografie.

Atâta doar că e greșit. Asta este o bărcuță pe care 98 dintre angajații Oracle n-or să pună mâna niciodată. E una din jucăriile lui Larry, fondatorul Oracle și cel care ia o mare parte din banii pe care potențialii angajați o să-i facă dacă se angajează acolo. În timp ce e normal ca lui Larry să-i placă bărcile scumpe și casele scumpe și alte lucruri la fel de scumpe, nu-i normal să postezi o reclamă la un job description cu asta, n-are nici cea mai mică legătură cu jobul.

Încă un post de pe aceeași rețea socială zice de o întâmplare penibilă în care armata austriacă a fost implicată pe la 1788: îmbătându-se puțin, s-au atacat unii pe alții și s-au cam căsăpit. Ce mai zice postul e că au fost vreo 10.000 de morți/răniți, ceea ce e o cifră scoasă din burtă de un anume Paul Bernard fără vreun argument. Dar hei, ce contează? Hai să postăm ceva de engagement, nu contează dacă-i adevărat sau nu, ceva să facă lumea să reacționeze ca să avem vizibilitate în news-feed.

Însă este o vorbă care zice can’t argue with success. Posturile astea există pentru că oamenii reacționează la ele, dau click pe linkurile care le însoțesc și nu atrag atenția dacă ceva nu e chiar în regulă. Dacă ar face asta ele pur și simplu n-ar exista. În realitate Like+Share+Comment și viața merge mai departe pentru oamenii și companiile care fac și spun prostii. Volkswagen își schimbă sigla, iar acțiunile Facebook au crescut…

Even with all this, nothing is going to change. Facebook will be Facebook. Zuck will apologize and when you are not looking, will do it anyway. The advertisers will advertise — they have to sell, bonuses to make, vacations to pay for and keep the stock markets happy. Facebook stock will come back up, and all will be forgotten, replaced by yet another outrage meme […]

Om Malik, First $100 Billion (decline) is the hardest

Dar să lăsăm tragediile generalizate (și în mare parte inutile) la o parte și să revenim la ceea ce ne privește pe fiecare dintre noi. Ca recruiter, nu te folosi de iahturile șefului cel mare pentru a-ți promova job description-ul, fii mai bun decât atât. Ca utilizator al unei rețele sociale, spune-ți cuvântul atunci când cineva bate câmpii pentru că bunica ta care votează s-ar putea să-l creadă. Ca aplicant la un job sancționează subtil și într-un mod creativ micile greșeli ale companiilor, mai ales dacă vei lucra acolo.

Înainte de a fi recruiter, utilizator al unui serviciu sau șomer în căutare de job, ești om. Fii în primul și-n primul rând un om mai bun, iar restul se va așeza. Nu ignora aspectele etice, morale sau de bun simț ale lucrurilor pe care le faci sau pe care le accepți. Te vor lovi în ceafă când te vei aștepta mai puțin.

Publicat la data: